پایگاه مقاومت بسیج شهید رحمانیان آبادان

این وبلاگ بمنظور اطلاع رسانی از فعالیت های پایگاه مقاومت بسیج شهید رحمانیان آبادان ایجاد شده است

پایگاه مقاومت بسیج شهید رحمانیان آبادان

این وبلاگ بمنظور اطلاع رسانی از فعالیت های پایگاه مقاومت بسیج شهید رحمانیان آبادان ایجاد شده است

مفهوم «ولایت فقیه» چیست و چرا باید از «ولی فقیه» پیروی کنیم؟

فدای رهبرم | دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۰ ب.ظ


الف – ولی فقیه، یک شخصی است که به مدارج مطلوبی از علم و تقوا دست یافته است و عهده‌دار مسئولیتی شده است، پس موضوع «ولایت فقه» است و «ولایت فقیه» فرع بر آن است

«ولایت فقه»، یعنی پذیرش احکام اسلامی در تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی، که نظام سیاسی و حکومتی از اهم آن است. همیشه دقت کنیم که اسلام و احکام اسلامی، محدود به احکام شخصی مانند: طهارت، غسل، وضو و ... نیست. و اساساً دینی که در بخشی از مسائل مبتلابه شخص و جامعه دستوراتی داشته باشد و در بخش‌های دیگر نداشته باشد، دین نیست و نمی‌تواند هدایتگر باشد.

ب – مسلمان در انتخاب و استقرار نظام سیاسی و حکومتی خویش نیز تابع احکام الهی است و نه احکام اشخاص یا قدرت‌های دیگر. پس، هنگامی که بر اساس امر خدا، حکومت اسلامی مستقر گردید، لازم است احکام الهی در عرصه‌های متفاوت سیاسی، قضا، اقتصاد، فرهنگ و کلیه‌ی مسائل مبتلابه اجتماعی، جنگ، صلح و ...، تدوین شده و تحقق یابد، که به آن «ولایت فقه» اطلاق می‌گردد.

ج – بدیهی است که هر حکومتی، نظام سیاسی و حاکمی دارد و در حکومت اسلامی، حاکم و رهبر سیاسی یک ملت، باید حتماً «فقیه» باشد، تا بتواند احکام اسلامی را بشناسد و با ساز و کارهایی که دارد (مجلس، دولت، نهادها و ...)، آنها را به اجرا درآورد. به این رهبری که «فقیه‌» است، می‌گویند: «ولی فقیه». لذا ضرورت و وجوب اطاعت از احکام و اوامر الهی (فقه اسلامی)،‌ ضرورت برقراری حکومت اسلامی و بالتبع رهبری «ولی فقیه» را ایجاب می‌کند و روشن است که ولایت الله، رسول (ص)، امام (ع) و فقیه برای اطاعت در عرصه‌ی عمل است و نه فقط برای بحث‌های نظری. چنان چه فرمود:

«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ الله ...» (النساء – 64)

ترجمه: و ما هیچ رسولى نفرستادیم، مگر براى این که مردم او را به خاطر اینکه از طرف ما است اطاعت کنند (با اجازه و دستور خداوند از او اطاعت کنند) ... .

و نیز فرمود:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً» (النساء - 59)

ترجمه: هان اى کسانى که ایمان آورده‏اید خدا را اطاعت کنید، و رسول و کارداران خود (والیان امر) را فرمان ببرید، و هر گاه در امرى اختلافتان شد براى حل آن به خدا و رسول مراجعه کنید، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید این برایتان بهتر، و سرانجامش نیکوتر است.

د – اما اگر کسی خدا، رسول (ص)، قرآن و امام (ع) را قبول ندارد و در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کند، باز باید به رأی اکثریت قاطع مردم احترام گذاشته و مطیع امر باشد.‏

ھ – در خاتمه دقت کنیم که هیچ کس بی‌ولایت نیست و نخواهد ماند. پس، اگر به ولایت الله که مستلزم اطاعت از رسول‌الله و ائمه‌ی معصومین (ع) و بالتبع ولایت فقیه، گردن ننهد، به ولایت و رهبری طواغیت زمان خود و یا هوای نفس گردن می‌نهد.

«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ» (البقره - 257)

ترجمه: خدا سرپرست و کارساز کسانى است که ایمان آورده باشند، ایشان را از ظلمت‏ها به سوى نور هدایت مى‏کند و کسانى که (به خدا) کافر شده‏اند، سرپرستشان طاغوت است که از نور به سوى ظلمت سوقشان مى‏دهد، آنان دوزخیانند و خود در آن بطور ابد خواهند بود.

  • فدای رهبرم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی